OMMSAL

”One Minute May Save a Life”

”Un minut poate salva o viață”

Perioada de implementare: 1 Octombrie 2015 – 30 Septembrie 2017

 

 

În  raportul statistic  din  2015 privind  apelurile efectuate la serviciul de urgență, se arată că  au fost 17,463,468  apeluri de urgenţă primite și soluționate, dintre care doar 29,09% reale și 70,91% apeluri false. În țările partenerilor, problema apelurilor false este ilustrată într-un document de lucru al Comisiei Europene (COCOM 14-01), indicând numărul de apeluri false: Italia 10%, Marea Britanie 51,70% și Cipru 8%.

Problema apelurilor false este o problemă la nivel european, care a fost semnalată de către Parlamentul European începând cu anul 2010, prin Raportul 2010/2274 (INI), statele membre fiind solicitate să adopte măsuri de reducere a apelurilor false.

Competențele și abilitățile sunt o condiție esențială în cadrul căreia  dispecerii trebuie să aleagă rapid, în mod critic, și fără nici o posibilitate de a amâna decizia lor, care poate costa vieți omenești. Adoptarea unor decizii rapide concomitent cu luarea unor decizii analitice complexe necesită ca dispecerii să aibă cunoștințe și competențe multidisciplinare.

Unele studii arată că abilitățile, cunoștințele, experiența, sensibilitatea, percepția, empatia și intuiția au ajutat  dispecerii să acționeze și să ia decizii în situații extrem de critice, salvând în felul acesta vieți omenești.

Necesitatea acestui proiect vine în contextul în care atât în România, cât și în celelalte țări membre ale UE, selecția de  dispeceri nu se bazează pe criterii de calificare personalizate pentru complexitatea acestei vocații. În România nu există nici un standard de ocupare certificată pentru meseria de dispecer. Partenerii proiectului „ One minute may save a life” se confruntă cu aceeași problemă, într-o formă sau alta. Raționamentul proiectului este acela de a dezvolta competențele cognitive și emoționale ale dispecerilor și de asemenea de a crea instrumente prin care pot fi identificate apelurile false. Astfel a fost creat și urmează să fie testat un curs de formare complexă obținut prin combinarea unor tehnici/metode de abordare psihologică (teorie și practică), cu aplicare în situații practice.

Grație tuturor activităților sale, proiectul contribuie la creșterea competențelor dispecerilor – primul pilon al serviciilor de urgență, atingându-se astfel obiectivele Strategiei Europene 2010(asumată și de România în  Programul Național de Reformare, care urmează să fie îndeplinite până la sfârșitul anului 2020).

Proiectul este orientat spre obiectivele europene, care recomandă consolidarea serviciului de urgență prin  formare pe toată durata vieții, certificare și acreditare.

Proiectul este extrem de inovator, datorită faptului că,  odată cu punerea în aplicare, are ca rezultat un curs de formare care să conțină caracteristicile specifice eclectice  de abordare a mecanismelor psihologice de reacție la situații de urgență și strategiile de comunicare cu apelantul, și, în special, identificarea a cât mai multor apeluri false.

Structura  cursului de formare și modulele au fost pregătite prin combinarea expertizei și a diferitelor experiențe și practici ale unor experți din Europa, și anume România, Italia, Marea Britanie și Cipru, care au lucrat împreună, făcând schimb de bune practici, contribuind la realizarea și testarea cursului de formare și la diseminarea și transferul rezultatelor după finalizarea proiectului.

Unul din rezultatele importante ale proiectului este un Manual-ghid de bune practici, în care sunt specificate metode și tehnici psihologice de îmbunătățire a abilităților de comunicare cu apelantul. Un alt rezultat este o platformă de e-learning destinată să fie utilizată de către dispeceratele implicate în gestionarea apelurile de urgenţă, ceea ce va asigura un proces de învățare continuă între parteneri, grupul țintă, și alți actori implicați.

Partenerii au următoarea experiență:

Zivac Group  este un centru specializat în training, consultanță, analiză și evaluare comportamentală, coaching  și efectuarea de studii bazate pe cercetări riguroase, legate de multitudinea de feluri în care emoțiile și percepțiile au impact asupra comportamentului uman, asupra luării deciziilor și asupra performanței și potențialului uman.

Fundația pentru SMURD este o organizație non-guvernamentală, înființată în anul 2006, non-profit, asociație non-politică, care susține, prin toate realizările și  proiectele în curs de desfășurare, dezvoltarea și activitatea Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD) și, în general, susține sistemul național medical integrat de urgență.

Rivensco Consulting este o companie inovatoare, care își propune să  stabilească  o legătură majoră între lumea academică și de afaceri. Rivensco are reprezentanțe în toate marile orașe și are activități de formare și training în diferite domenii, cum ar fi medical, psihologic, afaceri, întreprinderi sociale, tehnologia informației etc.

Université Européenne desfășoară activități de cercetare și de intervenție într-o manieră în trepte și oferă training-uri profesionale, având o bază de date academică și științifică de parteneriat, cu mai mult de 13 țări, cum ar fi Franța, Marea Britanie, Italia, Nepal, Tibet, Indonezia, Australia, Malaiezia, Statele Unite ale Americii și Canada, în domeniul cercetării legate de comunicare și dezvoltare personală.

Forensics GROUP este o asociație culturală care își propune să promoveze inițiative de Cercetare Științifică și Intervenție în domeniul disciplinelor psihologice, științe juridice, criminologice și de investigație, folosind pârghii culturale, editoriale, cursuri de studiu, formare și conferințe.

 

Acest proiect a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Comisia nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în acesta.

 

DESCARCĂ AICI MANUALUL: manual suport pentru instruirea dispecerilor de urgenta

Leave a Reply