TMT

TMT

Erasmus+ Programme – Strategic Partnership

Project Title: “Talk to my Teenager”

No.  project:  2019-1-RO01-KA204-063050

A comunica cu adolescentul este uneori destul de dificil. Este nevoie sa fii atent la mesajele verbale, sau nonverbale pe care le transmite el. Anumite cuvinte afirmatii ale parintilor pot produce blocaje de comunicare si relationare care te pot pune la zid pe tine ca parinte. Te intrebi: De ce nu mai vorbeste copilul meu cu mine? De ce copilul meu imi intoarce spatele si se inchide in camera lui?

Legătura dintre parinte si adolescent este o legatura definitivă şi indestructibilă, ea ar trebui sa fie şi cea mai strânsă şi puternică legatură posibilă între oameni. Este foarte important ca relaţia intre parinte si copii, in special cei la varsta adolescentei, sa fie una reuşită şi plină de înţelegere, respect şi iubire. Ca adolescent este foarte important să te menţii pe o linie dreaptă, adică să ai grijă să menţii controlul comportamentului sub imperiul atâtor tentaţii sau să ştii sa spui NU influenţelor negative ale anturajului, să nu faci greşeli ce depăşesc anumite limite şi care ţi –ar putea provoca mari probleme.

Adolescenţa este, prin definiţie, perioada de viaţă în care învăţăm să devenim autonomi. Adolescentul începe să se detaşeze treptat de mediul familial spre grupul de prieteni, însa în acelaşi timp, el caută acel mediu familial, acele repere, care-i vor permite să devină adult, modelându-şi conduita în functie de modelele parentale; este copil şi adult în acelaşi timp … şi trăieşte aceasta contradicţie, nu e deloc uşor.

Comunicarea este de multe ori blocata de modul in care i se adreseaza parintele adolescentului:

  • Critica – evaluarea negativa a persoanei, a atitudinilor sau actiunilor sale
  • Etichetarea – folosesti etichetele in caracterizarea copilului
  • Lauda evaluativa – evaluezi adolescentul in termeni generali
  • Sfaturile – oferi solutii copilului tau fara ca el sa ti le ceara
  • Folosirea in exces a intrebarilor – poate duce la un raspuns evaziv sau folosirea unui singur cuvant care nu clarifica problema
  • Ordinele – ordoni adolescentului ce vrei tu sa faca, fara sa ti cont de opinia lui
  • Amenintari – comanzi actiunile adolescentului prin amenintare, cu privire la consecintele negative care vor aparea
  • Moralizarea – ii spui ce ar trebui sa faca, ii ti predici de un sfert de ora sau mai mult despre cum ar trebui el sa aiba un anume comportament
  • Ar trebui sa faci …
  • Abaterea – distragerea de la interesele adolescentului

Este bine ca într-o familie fiecare membru să facă efortul de a păstra un anumit echilibru, linişte, şi, să arate înţelegere şi respect faţă de ceilalţi membri ai familiei sale, mai ales faţă de părinţi. Părinţii sunt cei care îi conduc pe copii pe drumul vietii, îi îndrumă întotdeuna spre a face cele mai bune alegeri în viaţă pentru ei, nu doar le creionează traseul, le şi sunt alături, la bine şi la greu.

In acest context venim cu propunerea proiectului “De vorba cu adolescentul meu”, care își propune să împărtășească experiența și practicile între organizațiile partenere din România, Italia și Cipru, pentru a crea un mod optim de abordare a comunicarii intre parinti si adolescenti, promovând în același timp o mai bună cooperare și comunicare între organizațiile partenere.

Obiectivele proiectului nostru poate fi rezumat după cum urmează:

– Să instruiască părinții să fie mentori eficienți pentru copii lor adolescenți

– Să încurajeze părinții să detecteze, să înțeleagă și să prevină comportamente riscante (fumat, droguri, sex nesigur, efectele tulburărilor psihologice, etc.)

Proiectul noastru va include 5 rezultate intelectuale: un chestionar pentru abilitățile educaționale ale părinților, un ghid practic, materiale educationale ale cursului, cursul video si platforma cu scopul de a pregăti părinții cu copii adolescenți. Toate rezultatele intelectuale vor fi traduse în 4 limbi (engleză, română, italiană, greacă). Expertii din cadrul organizatiilor partenere au convenit asupra subiectelor care vor fi in materialele rezultate si anume: Psihologia dezvoltării, cu accent special pe adolescență, interacțiunea părinte-copil în adolescență, părintele ca antrenor – strategii de coaching, siguranța pe Internet, educație pentru relații sigure și positive, ințelegerea comportamentelor și a personalității, gestionarea emoțiilor, prevenirea comportamentelor riscante

Proiectul nostru va oferi instrumente gratuite și deschise pentru a-i ajuta pe parinti în relația cu copii lor adolescenți, inclusiv cu utilizarea MOOC (Masive Open Courses Online).