Atacul de Panică

“Simt că mor, îmi lipsește aerul, inima îmi bate cu putere……..mi-e teamă că îmi pierd controlul….„, este descrierea unui atac de panică. Cine nu a simțit așa ceva, înțelege cu greu câtă suferință se ascunde în spatele acestor trăiri și cât de mult contează ca în acele momente, persoana să își poată menține calmul.

Atacul de panică este frica de frică, de moarte, de a înnebuni.

Persoana care suferă unul sau mai multe atacuri de panică, are tendința să asocieze panica cu locul și situația în care a apărut pentru prima dată : “ eram în mașină.., de atunci îmi este teamă să conduc„ sau „am băut un pahar de apă rece și am simțit primul atac de panică…de atunci nu beau decât apă călduță”

Circumstanțele pot fi diferite, chiar dacă de obicei atacul de panică se manifestă având aceleași mecanisme psihologice de declanșare, persoana simțindu-se prinsă  într-o anumită situație din care crede că nu are ieșire.

Atacul de Panică este o  tulburare care poate apărea la persoane sănătoase, fără să fie asociat cu situațiile de stres. De multe ori apare o confuzie și persoana crede că are o boală, datorită asemănării cu alte tipuri de maladii și intensității cu care se manifestă.

Poate apărea ca un eveniment neașteptat, de scurtă durată, cu o fază acută bine definită. În timpul evenimentului respectiv, persoana poate avea senzația de pierdere a controlului și de moarte iminentă, poate gândi că are o boală gravă  cardiovasculară sau că își pierde mințile.

Pentru diagnosticare sunt necesare cel puțin 2 atacuri de panică, într-un timp relativ scurt. De obicei, frecvența și gravitatea atacurilor de panică variază în mod amplu, de la o persoană la alta, sau de la o perioadă la alta la aceeași persoană. De foarte multe ori se întâmplă ca după ce în urma interacțiunii cu un psihoterapeut, înțelegând ce însemană și de ce apare această tulburare, persoana își gestionează atacul de panica și intensitatea devine din ce în ce mai mică.

De exemplu, atacurile de panică pot apărea în mod frecvent (o dată pe săptămână) și se manifestă cu regularitate pentru perioade mari de timp, sau pot apărea serii de atacuri destul de frecvente (în fiecare zi, timp de o săptămână), cu pauze de săptămâni sau luni în care nu se întâmplă nimic sau în care apar atacuri de panică foarte rar ( unul, două pe lună), situație care se poate întinde pe o perioadă de mai mulți ani.

Există diverse forme ale atacului de panică, cea mai des întâlnită este aceea în care se produce în urma unei situații concrete, care implică o schimbare afectivă profundă. În acest caz, are caracteristicile generale descrise mai sus.

Mai există atacuri de panică determinate de situații specifice cum sunt fobiile, adică formele în care indivizii simt frica de o anumită situație ca și traversarea străzii, sau frica de locuri înguste, de îălțimi, de animale, etc.

În atacurile de panică mai grave individul poate pierde contactul cu realitatea (derealizare) simțind că trăiește într-o realitate nouă sau poate avea senzația că este o persoană diferită, care nu se mai recunoaște ( depersonalizare).

Simptomatologia acută durează de la 15 la 30 de minute.

Persoana care a avut un atac de panică rămâne cu o frică de fond, care dacă nu este rezolvată în timp, se poate transforma în fobie, cea mai frecvent întâlnită fiind agorafobia (frica de spații deschise), până la forme mai grave de autoizolare și demoralizare.

Modul în care se tratează atacul de panică depinde de gravitatea simptomatologiei, într-o fază acută se poate interveni și cu medicație și apoi psihoterapie, dar este eficientă în majoritatea cazurilor, doar psihoterapia.

Cum se recunoaște un atac de panică

Un atac de panică, după cum am menționat apare în mod spontan. Senzația de panică este mult mai intensă decât o frică trăită într-o situație specifică, pe care poate să o trăiască la un moment dat, orice persoană.

Simptomele care apar într-un atac de panică pot fi :

  • Creșterea frecvenței bătăilor inimii
  • Creșterea intensității cardiace
  • Dificultăți în respirație, senzația că nu reușește să inspire suficient aer
  • Sufocare
  • Dificultăti în deglutiție
  • Frică intensă, aproape paralizantă
  • Amețeală
  • Confuzie
  • Senzație de “gol în cap”
  • Tremor
  • Transpirație
  • Dureri în torace
  • Puseuri de căldură
  • Senzație de frig la articulații, mâini sau picioare
  • Furnicături la degetele de la mâini sau de la picioare
  • Dureri ale brațelor
  • Dureri la ceafă
  • Frica de a înnebuni sau de pierdere a controlului
  • Frica de a muri în momentul respectiv

Printre  simptomele enumerate, atacul de panică îndeplinește următoarele condiții :

  • se întâmplă în mod neprevăzut, fără nimic care să anunțe în prealabil apariția și fără nici o posibilitate de a se opri
  • durează de la câteva minute până la circa jumătate de oră; organismul nu reușește să susțină în mod natural mai mult de atât sistemul “ luptă – fugă” .

Un atac de panică nu este periculos, dar poate fi devastator, în special pentru că persoana simte că își pierde total controlul.

Atacul de panică poate duce la complicații ca și depresia sau abuzul de medicamente. Efectele pot fi diferite, de la deteriorarea relațiilor sociale la incapacitatea totală de a comunica cu mediul extern.

Ce se poate face în cazul unui atac de panică

  • Chiar dacă senzațiile trăite sunt foarte urâte, nici o persoană sănătoasă nu a murit din cauza unui atac de panică. Cu alte cuvinte, nu se moare din această cauză.
  • Așa cum apare, în mod neprevăzut, durează câteva minute și apoi dispare.
  • Încercați pe cât posibil să nu vă pierdeți controlul, dacă aveți posibilitatea așezați-vă și respirați lent și regulat.
  • Dacă mintea dumneavoastră este cuprinsă de gânduri catastrofice, încercați să nu le amplificați, ci să vă distrageți atenția de la aceste gânduri, de exemplu numărând ceva sau telefonând unui prieten.
  • Dacă aveți la îndemână o pungă de hârtie, puneți-o în jurul gurii și a nasului și respirați în pungă. (ATENȚIE – punga trebuie să fie de hârtie)
  • După ce a trecut faza acută, adresați-vă unui specialist.